Kampanie i szanse sprzedaży
Parametry kampanii i szans sprzedaży
- Parametry ustawień dla kampanii i szans sprzedaży znajdują się w Ustawienia → Parametry systemu → Parametry kampanii i szans sprzedaży.
 2. W parametrach dostępne są następujące opcje:
2. W parametrach dostępne są następujące opcje:
Podczas tworzenia szansy pytaj najpierw o: - opcja powoduje zmiany na widoku okna dodawania nowej szansy sprzedaży - zmienia kolejność pól "Nazwa firmy" oraz "Nazwa osoby kontaktowej". Pozwala na wybór jednej z dwóch opcji:
- o osobę kontaktową - jest to domyślne ustawienie systemu; podczas tworzenia szansy sprzedaży system zapyta najpierw o osobę kontrahenta a następnie o firmę. Oby dwa pola są niezależne. To ustawienie honoruje uprawnienia do szybkiego tworzenia firm i osób kontrahentów.
- o firmę - opcja zmienia kolejność pól na oknie dodawania szansy, oraz wymusza na użytkowniku podania najpierw firmy, potem osoby kontrahenta. Pole osoby kontrahenta jest nieaktywne, do czasu, aż w polu firmy nie pojawi się jakaś wartość.
Lista kampanii i ustawienia kampanii
- Lista kampanii znajduje się w Ustawienia → Parametry systemu → Lista kampanii.

- Aby dodać nową kampanię kliknij przycisk „+ dodaj nowy” poniżej listy.

- Nazwij kampanię, opisz ją i określ status (planowana, aktywna, zakończona).

- Zaznaczona opcja „Wartości aktywne” będzie powodowała wyświetlenie sumy wartości szans pod nazwą etapu.
- Opcja „Przekieruj do nowej szansy po utworzeniu” spowoduje, że po dodaniu szansy automatycznie przeniesie nas na stronę nowo utworzonej szansy sprzedaży.
- Po zapisaniu kampanii, określ, z ilu etapów będzie się składała klikając przycisk „+dodaj etap”. Nazwij każdy etap.- Każdy etap może mieć swoje własne cele.
- Dodaj je, klikając na przycisk „+dodaj cel”. Nazwij każdy cel.
 
 5. Każdej kampanii można przypisać atrybuty, o których mowa w rozdziale 4. Po wybraniu atrybutu z listy rozwijanej należy kliknąć przycisk „+dodaj”.
6. Kampanię można edytować później poprzez kliknięcie przycisku ołówka i kartki na widoku listy kampanii.
5. Każdej kampanii można przypisać atrybuty, o których mowa w rozdziale 4. Po wybraniu atrybutu z listy rozwijanej należy kliknąć przycisk „+dodaj”.
6. Kampanię można edytować później poprzez kliknięcie przycisku ołówka i kartki na widoku listy kampanii.
Obsługa kampanii, dodawanie szansy sprzedaży i zmiany statusów
- Aby przejść do kampanii kliknij w „Nazwę kampanii” na liście kampanii.

- Kampania to tablica podzielona na etapy, w których znajdują się szanse sprzedaży. Każdy etap ma swoją nazwę, licznik szans sprzedaży, oraz zsumowaną wartość wszystkich szans w danym etapie. Od wersji 6.0.7 kampanie obsługują wielowalutowość - szanse można wyceniać w różnych walutach. Szanse mające różne waluty są sumowane osobno, dla każdej z walut.
 
 
- Można zmieniać widok kampanii na widok etapowy, lub widok chronologiczny (miesięczny lub kwartalny). W widoku chronologicznym kolumna sumuje wartość szans wygranych oraz planowanych w danym okresie.


- Aby stworzyć nową szansę sprzedaży, kliknij na przycisk „+ nowa” w lewym, górnym rogu ekranu.

- W nowym oknie uzupełnij nazwę osoby kontaktowej, nazwę firmy, nowej lub istniejącej w systemie. Firmę możemy wybrać przez wpisanie w pole nazwy firmy lub z listy (należy kliknąć ikonę obok pola Nazwa firmy)
- Pole kampania domyślnie uzupełnione jest kampanią z której wywołujemy formularz, istnieje możliwość edycji tej wartości na inną z listy dostępnych kampanii
- Tytuł szansy uzupełni się automatycznie, jest możliwość jego edycji.
- Na osi etapów wybierz etap, w którym ma znaleźć się tworzona szansa sprzedaży (domyślnie jest to pierwszy etap).

- Data planowanego zamknięcia określa miesiąc, do którego szansa jest możliwa do spełnienia. Pozostawienie tego okna pustego spowoduje, że szansa nie będzie widoczna w widoku chronologicznym.
- Szanse można przenosić między etapami metodą „przeciągnij i upuść”.
- Aby zmienić ich status na wygraną, przegraną lub usunąć z kampanii, kliknij i przytrzymaj szansę a następnie przenieś na odpowiedni przycisk w dolnej belce.

- Dla straconej szansy napisz przyczynę utraty i opcjonalny komentarz. Po zapisie przyczyny oraz komentarz pojawią się na karcie szansy sprzedaży. Są edytowalne - jeżeli nastąpi potrzeba ich zmiany, będzie to możliwe.
- Możesz określić status szansy na wygraną na każdym etapie. Ten status zostanie przez wszystkie pozostałe etapy.
- Zmiana statusu z powrotem na nieokreślony jest możliwa w oknie szansy sprzedaży poprzez kliknięcie przycisku „Otwórz ponownie” w prawym górnym rogu ekranu, lub z karty kontrahenta.
 6. Przy każdej szansie jest oznaczenie, czy są przypisane do niej zadania: zielone odhaczone – zadania zaplanowane na przyszłość, żółty ostrzegawczy – brak zadań, czerwony palący – zaległe zadanie.
6. Przy każdej szansie jest oznaczenie, czy są przypisane do niej zadania: zielone odhaczone – zadania zaplanowane na przyszłość, żółty ostrzegawczy – brak zadań, czerwony palący – zaległe zadanie.
1. Szanse są sortowane według tych kryteriów – najwyższy priorytet mają szanse bez zadań.
 7. Jest możliwość zobaczenia szans przypisanych do konkretnej osoby wraz ze wszystkimi jej podwładnymi. Filtruj szanse, wybierając osobę z listy rozwijanej w prawym, górnym rogu ekranu. Jeżeli mają się pojawić szanse związane także z podwładnymi wybranej osoby zaznacz check-box „z podwładnymi”.
7. Jest możliwość zobaczenia szans przypisanych do konkretnej osoby wraz ze wszystkimi jej podwładnymi. Filtruj szanse, wybierając osobę z listy rozwijanej w prawym, górnym rogu ekranu. Jeżeli mają się pojawić szanse związane także z podwładnymi wybranej osoby zaznacz check-box „z podwładnymi”.

- Szanse można filtrować i sortować w zależności od potrzeb.
Filtrowanie zaawansowane umożliwia filtrowanie szans po Etapie, Bez zadań, Przeterminowane szanse, Przeterminowane zadania, Zadania na dziś, Firma, Osoba kontrahenta, Szacowana wartość (od - do), Szacowana data zamknięcia (od - do), Data utworzenia szansy (od - do), Data modyfikacji szansy (od - do), Miasto, Państwo, Województwo, Powiat, Gmina, Kod pocztowy oraz po Atrybutach. Należy jednak zaznaczyć, że widoczne są tylko takie atrybuty, które są aktywne w danej Kampanii sprzedażowej i zalogowany użytkownik ma do nich dostęp (co najmniej uprawnienie do ich Odczytu). Filtrowanie jest możliwe po atrybutach typu: Tekst, Liczba, Prawda/Fałsz, Data, Lista (jednokrotnego oraz wielokrotnego wyboru), Tagi, Kontrahent.
Sortowanie szans pozwala ułożyć je rosnąco lub malejąco w zależności od: wartości, dacie utworzenia, nazwie lub po przypisanych atrybutach typu tekst, liczba, data.

Obsługa szans sprzedaży
- Aby wejść w kartę szansy sprzedaży, w oknie kampanii kliknij dwa razy lewym przyciskiem myszy na szansę.
- Z poziomu okna szansy możemy edytować wszystkie elementy, które były uzupełniane wraz z założeniem szansy: jej nazwę, datę zakończenia, wartość, etap w kampanii, oraz opiekuna szansy.

- W szansach, na każdym etapie są przedstawione cele, które dodano w rozdziale 1, punkt 4. Jeżeli szansa przeszła przez konkretny cel – odznaczamy na liście.
- W szansie sprzedaży widnieją wszystkie powiązane z nią wiadomości, dokumenty, zamówienia, zadania i zdarzenia. Z tego poziomu można dodawać wymienione elementy do bieżącej szansy. Wszystkie są zliczane w nagłówku okna.

- Jeżeli chcesz zmienić kampanię, w której występuje szansa, kliknij ołówek przy nazwie kampanii na górze ekranu.

- W kolejnym oknie wybierz z listy rozwijanej kampanię, do której ma zostać przypisana szansa. Pojawi się wybór etapu, w której ma się znaleźć szansa - wybierz go i kliknij „Zapisz”.

Konfiguracja atrybutów kampanii i szans sprzedaży
- Atrybuty dodajesz i edytujesz w Ustawienia → Parametry systemu → Atrybuty kampanii i szans sprzedaży.

- Pozwalają na wprowadzenie swoich własnych atrybutów typu tekst, liczba, prawda/fałsz, data, lista wyboru (jedno- i wielokrotnego wyboru), zestaw tagów, plik.- Aby dodać atrybut, naciśnij przycisk „+ dodaj nowy” poniżej listy.
 
 3. Atrybutowi nadajemy nazwę, typ i czy jest aktywny.
3. Atrybutowi nadajemy nazwę, typ i czy jest aktywny.
1. W przypadku wybrania z listy typów „lista wyboru”, po zapisaniu dodaj do listy opcje wyboru.
- Po zapisaniu nowego atrybutu nadaj mu uprawnienia edycji i odczytu dla wybranych pracowników

- Można określić jakie atrybuty mają się wyświetlać na widoku formularza podczas określania szansy jako przegrana lub wygrana poprzez zaznaczenie dostępności przy zamykaniu. 
- Istnieje także opcja wyświetlania atrybutów i nadawania im wartości (w zależności od ustawionych uprawnień) bezpośrednio na pop-upie podczas tworzenia szansy sprzedaży. Jeśli interesuje nas takie rozwiązanie to podczas tworzenia / edycji atrybutu należy zaznaczyć opcję "Pokaż podczas tworzenia szansy". 
- Dodane atrybuty pojawiają się na karcie szansy sprzedaży. 

- Aby atrybut był widoczny w szansie sprzedaży, musi być dodany w kampanii (patrz: ustawienia rozdział 1, punkt 5).
- Atrybuty można edytować później poprzez kliknięcie przycisku ołówka i kartki na widoku listy atrybutów.
- Podczas zamykania szansy - ustawiania jako wygrana lub przegrana pojawia się okno z formularzem. Aby się wyświetlił formularz z atrybutem, atrybut musi być dostępny dla kampanii.
Kampanie i szanse sprzedaży
- Z szans sprzedaży i kampanii można korzystać w całym systemie.
- Szanse sprzedaży podpinaj pod tworzone zadania i zdarzenia, w oknie „Dokumenty” z listy rozwijanej.
- Lista wszystkich szans sprzedaży dostępna jest pod linkiem/campaignOpportunity/list.- Z poziomu listy jest dostępne tworzenie szansy sprzedaży z możliwością wybrania kampanii.
 
- Lista szans sprzedaży dla wybranego kontrahenta dostępna jest w karcie kontrahenta:- Przejdź do zakładki „Dokumenty”.
- Szanse wyświetlane są w formie tabeli z pięcioma wierszami zawierającą informacje o: przydzieleniu do kampanii, etapie, statusie i wartości.
 

- Aby wyświetlić wszystkie szanse sprzedaży dla danego kontrahenta, przejdź linkiem ponad tabelą z szansami.
 6. WUstawienia → Parametry systemu → Raporty SQL dostępne są raporty związane z kampaniami i szansami sprzedaży. Raporty ułatwiają zebrać informacje i przedstawić je w formie wykresów. Raporty ograniczone są omawianą licencją #170. Do tych raportów zaliczamy:
6. WUstawienia → Parametry systemu → Raporty SQL dostępne są raporty związane z kampaniami i szansami sprzedaży. Raporty ułatwiają zebrać informacje i przedstawić je w formie wykresów. Raporty ograniczone są omawianą licencją #170. Do tych raportów zaliczamy:
- Kampanie sprzedażowe:Aktywność handlowców - raport w formie wykresu i tabeli przedstawiający aktywność pracowników w stosunku do swoich szans sprzedaży,
- Kampanie sprzedażowe:Konwersja lejka - raport w formie tabeli przedstawia procentowe zestawienie utraconych szans i i ich możliwości przejścia do kolejnych etapów,
- Kampanie sprzedażowe:Lejek szans sprzedaży - przedstawione w formie wykresu dane na temat, ile lub jaka wartość szans znajduje się w wybranym etapie,
- Kampanie sprzedażowe:Lista utraconych szans - raport w formie tabeli przedstawiający wszystkie utracone szanse w systemie,
- Kampanie sprzedażowe: Przyczyny utraty - raport w formie wykresu ukazujący najczęstsze przyczyny utraty szans sprzedaży,
- Kampanie sprzedażowe:Utracone szanse - raport w formie tabeli wspomagający raport "Przyczyny utraty".
Procedury dla Szans sprzedaży
Sposób tworzenia procedur opisany jest w rozdziale Dynamiczne wypełnianie formularzy
Procedura dla szans sprzedaży może być wykonywana przed zapisem i po zapisie nowej szansy. Procedura może zawierać tagi do atrybutów przypisanych do kampanii.
Tagi do atrybutów %opportunity_attribute_${id}% zwracają wartość tekstową więc należy pamiętać aby wstawiać je w cudzysłowie.
Szybkie dodawanie firm i osób kontaktowych przez szansę sprzedaży
Pracownicy podczas tworzenia nowej szansy sprzedaży mogą utworzyć nowe kartoteki firm oraz osób kontaktowych. Odpowiednie uprawnienia znajdują się w zarządzaniu uprawnieniami dla danego profilu w zakładce Kontrahenci pod nazwą Szybkie tworzenie firm oraz Szybkie tworzenie osób kontaktowych. Po wpisaniu nazwy nowej firmy na karcie zakładania szansy sprzedaży pojawi się informacja nowe w polu firma. Po zapisaniu szansy utworzy się kartoteka.
Lista szans sprzedaży
Pracownicy z odpowiednimi uprawnieniami mają dostęp do listy szans sprzedaży
