Tworzenie nowych Raportów SQL
Konfiguracja raportu
Aby skonfigurować własny raport SQL należy:
- Wybrać z menu "Ustawienia", a następnie "Ustawienia systemu"
- Raporty SQL
- Dodaj nowy
Głównie będziemy tworzyć raporty oparte na danych pobieranych z systemu, dlatego w pierwszej kolejności należy zaznaczyć opcję "z systemu".
Wybranie tej opcji pozwala od razu połączyć się z bazę danych bez dodatkowej konfiguracji. Jeżeli raport ma pochodzić z innej bazy niż systemowa, odznacz ten przycisk
i wypełnij poniższe dane:
- Nazwa
- Opis (nie jest konieczny)
- Kolejność (jeżeli będziesz miał więcej raportów na stronie, możesz ustawić kolejność ich wyświetlania)
- Dostępność raport (dla pracowników, dla klientów)
- Sterownik ODBC
- Serwer źródła danych (np. localhost, 192.168.0.1)
- Nazwa źródła danych
- Nazwa użytkownika ODBC
- Hasło użytkownika ODBC
- Zapytanie SQL
Aktualnie możliwe jest skonfigurowanie połączenia z Microsoft SQL Serwer, MySQL, PostgreSQL. Trzeba pamiętać, że na komputerze na którym jest system należy mieć również zainstalowane odpowiednie sterowniki odbc. W przeciwnym razie system nie pobierze danych z bazy danych.
UWAGA! Należy pamiętać, że w zależności od sterownika bazy danych wyniki wyświetlające się w systemie mogą się nieco różnić. System jest przystosowany do tworzenia raportów z bazy systemu a co za tym idzie niektóre ustawienia, z wykorzystaniem zewnętrznych baz danych, mogą działać nieprawidłowo.
Aby wyświetlić dane z raportu SQL najpierw musisz określić gdzie ma być on wyświetlany oraz jaki profil może mieć do niego dostęp-uprawnienie.
Konfiguracja podzapytań SQLParametr typu słownik (lista rozwijana)
Raporty SQL umożliwiają również wybór danych z list rozwijanych. Dane do list rozwijanych ładowane są ze wskazanych kolumn w bazie danych. Aby włączyć listę rozwijaną w raporcie należy wybrał:
Ustawienia, Parametry systemu
Raporty SQL, dodaj nowy
Skonfigurować raport zgodnie z punktemkonfiguracja raportu
Wybieramy opcję "dodaj parametr"
nazwa: dowolna
tag: taki, jaki będzie wyświetlać się na raporcie
typ: dictionary
zapytanie SQL: np.SELECT attribute_multi_id, multi_value FROM account_company_attribute_multi WHERE attribute_id = 16 - zapytanie zwraca nazwy województw
W zapytaniu SQL obowiązują standardy języka SQL. Przy czym należy pamiętać o tym, aby po zapytaniu select pierwszą wartością zawsze być ID
- Wybieramy dodaj
Następnie umieszczamy kursor myszy w miejscu, gdzie raport SQL ma się pojawił i wybieramy wstaw, pamiętając o składni języka SQL
Po wejściu w Szablony html powinniśmy zobaczył poniższy widok (widok w połączeniu już z innymi parametrami typu słownik)
Parametr typu słownik - aktywny pracownik lub kontrahent
Czasami pojawia się sytuacja, kiedy chcemy wyświetlić raport dla użytkownika, który jest w tym momencie zalogowany.
W ustawieniach raportu, w typie "dictionary" mamy do wyboru listę rozwijaną, która pozwala wybrał nam kontrahenta lub pracownika aktualnie zalogowanego.
Tworzenie przykładowego zapytania SQL: w przykładzie wyświetlamy nasz adres email select userid, email from user_user where userid = %user_user_id%
Wciskając przycisk wykonaj pojawia się nasz aktualny email (pole wartość domyślna). Odpowiednio wstawiając go do raportu SQL, możemy zarządzać danymi, jakie w danym momencie mają być wyświetlane użytkownikom.
Parametr typu słownik (Wybór wielokrotny)
Jeżeli chcemy, by w danym momencie, na raporcie była wyświetlana więcej niż jedna wartość (aby więcej niż jedna wartość była filtrem) zaznaczamy opcję Wybór wielokrotny
Oraz użycie tego parametru w raporcie
Zwracanie zapytania SQL jako typ string, integer
W parametrze typu słownik czasami będziemy oczekiwać aby wynik, który zwraca Raport SQL być typu integer (liczba) lub string (tekst). Wybierając "dodaj parametr w raporcie", a następnie ustawiając typ jako słownik (dictionary), pojawia się dodatkowa opcja do zaznaczenia.
Sortowanie wyników na raportach
Po utworzeniu parametru typu sortowanie i dodaniu go do raportu, możemy sortować wyniki po zdefiniowanych kolumnach, w miejscu gdzie wyświetlany jest raport SQL. Sortowanie odbywa się po kliknięciu w daną kolumnę.